|
Het familiebedrijf is in 1889 opgericht door de broers André en Eduard Michelin. Tussen 1934 en 1976 was Michelin eigenaar van automobielfabrikant Citroen.
1932. Demonstratie van de Micheline trein op luchtbanden in Nederland. Polygoonjournaal uit 1933. Demonstratie van een auto uitgerust met een Michelin superballonband. Michelin heeft diverse "eerste" mijlpalen bereikt:
Michelin heeft in samenwerking met Renault, een van de grootste partners van het concern, de metro op luchtbanden ontwikkeld. In 1951 werd in Parijs een proeftraject gebouwd en in 1956 was de Parijse lijn 11 de eerste metrolijn met voertuigen op banden. In 1989 maakte Michelin de overname bekend van Uniroyal Goodrich. De laatste was de op een na grootste bandenfabrikant van de VS na Goodyear. Michelin betaalde zo’n $0,7 miljard aan de aandeelhouders en nam bestaande schulden over ter waarde van $0,8 miljard. Met deze overname verstevigde Michelin de positie op de Amerikaanse vervangingsbandenmarkt. Uniroyal Goodrich was het resultaat van een fusie in 1988 van de bandenactiviteiten van BF Goodrich Company en Uniroyal Inc. Met de overname kreeg Michelin er zo’n 11.000 medewerkers en ruim $2 miljard aan omzet erbij. Op 26 mei 2006 verdronk de topman van het concern Edouard Michelin.jr voor de kust van Bretagne. De 42-jarige kleinzoon van een van de oprichters was op zee aan het vissen en verdronk vanwege een schipbreuk. Michel Rollier nam de positie van Édouard Michelin over. |
Meer foto's
Bibendum prijst fietsbanden aan, Dé mascotte van Michelin, het Michelinmannetje, dat uit autobanden (voorheen uit fietsbanden) is samengesteld. Zijn naam is Bibendum (Bibendum is de mascotte van de Franse bandenfabrikant Michelin en is ook bekend als het Michelinmannetje. Hij is opgebouwd uit autobanden en wordt in veel poses afgebeeld. De naam is ontleend aan de Latijnse uitdrukking Nunc est bibendum! ('Nu moet er gedronken worden!'), een fragment van een vers van Horatius (Oden, I, 37) en betekent 'te drinken'. De figuur verscheen voor het eerst op een reclame-affiche uit 1898. foto Daar heft hij een glas vol spijkers en glasscherven en roept: "NUNC est bibendum!!..". Onderdaan de affiche staat "Le pneu Michelin boit l'obstacle!" ("De Michelinband drinkt de hindernis!"), een uit 1893 daterende slogan van het bandenmerk. De figuur en de slogan hadden zo'n succes dat de figuur al snel de naam Bibendum kreeg.) Hij wordt in onnoemelijk veel poses op de publicaties van Michelin afgebeeld, bijvoorbeeld op de wegenkaart in het lege blauwe vlak dat de zee voorstelt, varend in een bootje. Klik hier om naar de vorige pagina te gaan
|
Kaart nr 4 van 1940
Michelin geeft sinds 1900 reisgidsen uit en produceert sinds 1910 wegenkaarten, in de eerste plaats van Frankrijk, maar op den duur van het grootste deel van Europa en zelfs landen daarbuiten. De kaarten en gidsen dienden oorspronkelijk voor de promotie van de Michelinbanden. Ze moesten het autotoerisme aanmoedigen, wat weer gunstig was voor de verkoop van banden. Al snel werd de redactie van de kaarten en gidsen volledig onafhankelijk van de handel in banden. De kaarten (vooral de gedetailleerde kaarten met een schaal van 1/200.000 zijn populair) dienden als voorbeeld voor de markt in wegenkaarten.
Gedurende enkele jaren bracht Michelin onder de merknaam ViaMichelin een gps-navigatiesysteem in de handel, die naast navigatie ook een groot deel van de inhoud van de Rode en Groene gidsen bevatte. Begin 2008 is deze activiteit gestopt.
|