Wat
is ADHD?
Je
hebt vast wel eens van ADHD gehoord. Misschien weet je ook wel dat
het iets te maken heeft met druk gedrag. Maar wat is ADHD nu precies?
ADHD is een afkorting voor Attention-Deficit/Hyperactivity
Disorder. Dit betekent dat leerlingen die ADHD hebben, last hebben
van aandachtsproblemen en dat zij vaak hyperactief en impulsief zijn.
Hieronder zal uitgelegd worden wat dat precies betekent.
Aandachtsproblemen
Wat
houden deze aandachtsproblemen in? Dit betekent dat je je niet goed
kan concentreren op één taak of opdracht. Je bent snel
afgeleid, je dagdroomt veel en je raakt snel spullen kwijt. Het is
niet altijd zo dat een leerling met ADHD zich niet kan concentreren.
Als hij of zij de opdracht heel interessant vindt lukt het vaak wel.
Hyperactiviteit |
|
Andere
kenmerken
Leerlingen
met ADHD hebben soms ook meer moeite met leren. Je kan problemen
hebben met lezen en rekenen. Door het drukke gedrag kan je ook meer
moeite hebben om vriendjes te maken, omdat andere leerlingen in de
klas jou soms storend of vervelend vinden. Een ander weetje over ADHD
is dat het vaker voorkomt bij jongens dan bij meisjes.
Oorzaken
van ADHD
ADHD
kan komen door problemen in de hersenen. Er zijn dan problemen met
bepaalde stofjes in de hersenen, die de problemen van ADHD kunnen
veroorzaken.
ADHD kan ook erfelijk zijn. Dit betekent dat wanneer
je vader of moeder ADHD heeft, jijzelf meer kans hebt om ook ADHD te
krijgen.
Wat
kan je eraan doen?
Er
kan iets gedaan worden aan de problemen met concentreren en het
drukke gedrag bij leerlingen met ADHD. Het meest bekend is het geven
van medicijnen. Deze medicijnen zorgen ervoor dat je je beter kan
concentreren en minder storend gedrag laat zien. Er zitten alleen ook
minder goede kanten aan medicijnen. Zo kan je last krijgen van
bijverschijnselen. Dit betekent dat je door de medicijnen last kan
krijgen van bijvoorbeeld hoofdpijn, minder zin in eten en moeite met
slapen.
Er zijn ook gedragstrainingen. Deze trainingen kunnen op
school en thuis gedaan worden, met je ouders en/of je leerkracht. Je
ouders en je leerkracht kunnen dan leren hoe ze het beste met je om
kunnen gaan, zodat je gedrag misschien wat verandert en je je beter
kan leren concentreren op taken en opdrachten.
Leerlingen
met ADHD worden door hun klasgenoten vaak erg vervelend gevonden.
Klasgenoten vinden leerlingen met ADHD gemeen, bazig en vervelend.
Leerlingen met ADHD veroorzaken moeilijkheden, worden boos wanneer ze
hun zin niet krijgen en maken anderen belachelijk. Dit is erg jammer,
want leerlingen met ADHD kunnen er weinig aan doen dat ze zich zo
gedragen. Voor leerlingen met ADHD is het ook vervelend om ADHD te
hebben. Door hun gedrag komen ze vaak in minder leuke situaties
terecht. Klasgenoten willen vaak niet met ze spelen, omdat ze zo druk
zijn en de leerkracht wordt vaak boos op ze, omdat ze niet goed
opletten. Gelukkig zijn er veel manieren waardoor leerlingen met ADHD
steeds beter mee kunnen komen in de klas en het leuk blijft in de
klas. Hieronder zullen voorbeelden worden gegeven van vervelende
situaties die kunnen ontstaan in de klas. Ook zal er verteld worden
wat leerlingen met ADHD hieraan kunnen doen en hoe klasgenoten en
leerkrachten hierbij kunnen helpen.
Impulsiviteit |
Leerlingen
met ADHD zouden eigenlijk hun reactie op de omgeving moeten kunnen
vertragen. Zodat je kan nadenken voordat je reageert op een
gebeurtenis in de klas. Je kan dan nadenken over wat je gaat doen en
wat de gevolgen kunnen zijn van je gedrag. Zo kan je bijvoorbeeld van
te voren bedenken of je wel of niet reageert als de leerkracht zegt
dat de les over Afrikaanse dans gaat. Gelukkig is het mogelijk dat je
jezelf kan leren nadenken voordat je ergens op reageert. Dit heet
zelfmanagement en betekent eigenlijk dat je jezelf leert besturen.
Eerst wordt de leerkracht gevraagd jouw gedrag te beoordelen. Daarna
wordt er verteld wat de leerkracht van jouw gedrag vindt. Jij moet
hierna ook zelf zeggen wat je van jouw gedrag vindt en wat je
geschikte gevolgen hierop vindt. De mening van de leerkracht wordt
vergeleken met jouw mening. Zo leer je hoe de leerkracht jouw gedrag
meemaakt. Het beoordelen van jouw gedrag en het uitwisselen van de
meningen hierover blijft net zo lang doorgaan totdat jij dezelfde
beoordeling van je gedrag hebt gegeven als je leerkracht. Als er dan
weer iets in de klas gebeurt zal je eerst denken aan welk gedrag de
leerkracht graag van je wil zien en dan dat gedrag laten zien.
Tips
voor de leerling met ADHD
- |
Vraag of de leerkracht wil helpen met zelfmanagement. |
Tips
voor medeleerlingen
- |
Probeer je niet te snel te ergeren aan de leerling met ADHD. Bedenk dat hij er weinig aan kan doen dat hij zo impulsief reageert op alles. |
Druk
zijn
Leerlingen
met ADHD zijn vaak erg druk en onrustig. Ze moeten altijd bewegen en
reageren overal op. Voor klasgenoten en leerkrachten is dit vaak erg
vervelend. Je kan je door het drukke gedrag van de leerling met ADHD
niet meer concentreren op je eigen werk en leerkrachten kunnen door
het drukke gedrag niet goed les geven. Ook voor de leerling met ADHD
is zijn drukke gedrag vervelend, want daardoor worden klasgenoten en
leerkrachten vaak boos op hem. Om het drukke gedrag te verminderen
kan er het beste gebruik gemaakt worden van zelfmanagement (wat
hierboven ook bij impulsiviteit genoemd is). Je moet kunnen begrijpen
hoe anderen jouw gedrag zien en leren je gedrag aan te passen aan het
gedrag dat anderen graag van je willen zien. Om het onrustige gedrag
tegen te gaan kan je ook vragen of je af en toe een wandelingetje
door de school mag maken of een rek en strek oefening mag doen.
Tips
voor de leerling met ADHD
- |
Vraag of de leerkracht wil helpen met zelfmanagement. |
- |
Vraag aan de leerkracht of je af en toe een wandelingetje door de school mag maken. |
- |
Vraag aan de leerkracht of je soms een paar rek- en strekoefeningen mag doen. |
- |
Neem een stressballetje mee naar school, waar je aan kan friemelen. |
Tips
voor medeleerlingen
- |
Probeer je niet te snel te ergeren aan de leerling met ADHD. Bedenk dat hij er weinig aan kan doen dat hij zo druk is. |
Concentratieproblemen
Leerlingen
met ADHD vinden het moeilijk om hun aandacht bij de taken te houden
die ze op school krijgen. Vooral als het moeilijk is en ze vaak
hetzelfde moeten doen. Dit komt omdat ze aan heel veel andere dingen
denken. Als je vaak niet oplet in de klas, behaal je slechte cijfers.
Het is natuurlijk niet leuk om slechte cijfers te halen. Er is een
manier waarop je leerlingen met ADHD kunt helpen hun cijfers te
verbeteren. Dit heet peer tutoring. Peer tutoring betekent dat twee
leerlingen samenwerken aan een opdracht, waarbij de leerling zonder
ADHD hulp en uitleg geeft aan de leerling met ADHD. Uit onderzoek
blijkt dat hierdoor de cijfers van de leerlingen met ADHD omhoog gaan
en ze zich beter kunnen concentreren. Door de samenwerking met een
klasgenoot heb je meer zin om actief en enthousiast aan een taak te
werken. Op deze manier krijg je meer contact met je klasgenoten,
omdat je moet samenwerken en voor elkaar moet zorgen. Dit is ook
prettig voor de sfeer in de klas. Ook kan de leerling met ADHD samen
met de leerkracht speciale concentratieoefeningen opstellen. Je stelt
samen met de leerkracht een stappenplan op en wanneer je hard
doorgewerkt hebt of een goed punt gehaald hebt, krijg je een beloning
van de leerkracht. Wanneer je niet goed werkt, word je hiervoor
gestraft. Op deze manier wil je vanzelf goed gaan werken.
Tips
voor de leerling met ADHD
- |
Vraag of je met iemand anders mag samenwerken. |
- |
Vraag of de leerkracht speciale concentratieoefeningen met je wil doen. |
- |
Vraag of de leerkracht een stappenplan met je op wil stellen. |
- |
Vraag of een opdracht opgedeeld mag worden in meerdere kleine opdrachten. |
- |
Probeer één opdracht tegelijk te maken. |
- |
Probeer niet te veel spullen op je tafeltje te zetten, zodat je niet afgeleid raakt. |
- |
Vraag of je vooraan in de klas mag zitten, zodat je beter op kunt letten. |
Tips
voor medeleerlingen
- |
Vraag of je met de leerling met ADHD mag samenwerken. |
Sociale
contacten en zelfbeeld
Zoals in de inleiding al werd gezegd
vinden klasgenoten leerlingen met ADHD vaak erg vervelend. Na een
korte ontmoeting worden ze vaak al gelijk afgewezen. Ook hebben
leerlingen met ADHD minder vrienden dan leerlingen die geen ADHD
hebben. Dit komt omdat medeleerlingen het ongehoorzame, drukke,
storende en agressieve gedrag niet leuk vinden. Dit is erg vervelend,
want het is niet leuk als er niemand met je wilt spelen. Ook
leerkrachten vinden dit drukke gedrag vaak vervelend, waardoor er met
de leerkracht een slechte band kan ontstaan. Doordat klasgenoten niet
met je willen spelen en leerkrachten vaak boos op je worden, kan je
een negatief zelfbeeld krijgen. Een negatief zelfbeeld betekent dat
je erg slecht over jezelf denkt. Je denkt dat je niets meer goed kunt
doen en dat je een heel vervelend persoon bent. Hierdoor voel je je
niet lekker in je vel zitten.
Een
manier om meer vrienden te krijgen is het leren van sociale
vaardigheden. Er wordt geleerd hoe je je het beste in bepaalde
situaties kunt gedragen. Een volwassene geeft uitleg over een
bepaalde vaardigheid. Daarna kan je de vaardigheid met klasgenoten
oefenen en als laatste wordt er gepraat over wat je ervan vindt. Ook
jij kan helpen kinderen met ADHD meer vrienden te laten krijgen. Als
je vaker met leerlingen met ADHD zou spelen en vaker aardig tegen ze
zou doen, voelt de leerling met ADHD zich meer in de groep opgenomen.
Ook wanneer je goede dingen over de leerling met ADHD zegt, zal de
leerling aardiger gevonden worden. Wanneer de leerling met ADHD merkt
dat andere leerlingen hem aardig vinden en graag vrienden met hem
willen zijn, zal hij ook geen slechte dingen meer over zichzelf
denken.
Tips voor de leerling met ADHD
- |
Vraag of je mee mag doen aan een cursus voor sociale vaardigheden. |
- |
Probeer geïnteresseerd te zijn in andere leerlingen. |
Tips
voor medeleerlingen
- |
Speel vaker samen met de leerling met ADHD. |
- |
Praat positief over de leerling met ADHD. |
- |
Probeer je niet te snel te ergeren aan de leerling met ADHD. Bedenk dat ze er vaak weinig aan kunnen doen dat ze zich zo impulsief, druk of gemeen gedragen. |
Een
interview met een jongen die ADHD heeft:
Wanneer
heb je te horen gekregen dat je ADHD hebt? Hoe zijn jullie daar
achter gekomen?
Poeh,
dat is een hele tijd geleden zeg! Ik weet nog wel dat alles begon in
groep 5. Er werd heel vaak tegen me gezegd dat ik hartstikke druk
was. Toen hebben mijn ouders en mijn juf samen gepraat. Ze vonden het
beter als ik er eens naar liet kijken omdat ze allebei een vermoeden
hadden. Hierna ben ik doorverwezen en werd gezegd dat ik ADHD
heb.
Ken
je mensen of zijn er familieleden die ook ADHD hebben? Vind je dat
juist prettig of niet? Nee,
in mijn familie zijn er geen mensen die ADHD hebben en dat maakt me
ook niet zo veel uit. Want nu praat ik er ook gewoon met mijn vader
en moeder over. O, ja maar ik ken nog wel een jongetje hier op school
in groep 4 zit die geloof ik. Maar daar praat ik niet echt vaak mee.
Het is wel fijn om te weten dat je niet de enig bent die ADHD heeft.
Ik weet gewoon dat ik ADHD heb en wil er niet heel graag met andere
over praten. En zoals dat jongetje uit groep 4 ken ik verder ook niet
dus daar praat ik dan niet zo snel mee.
Wist
je al het een en ander over ADHD of was het onbekend voor je? Heb je
toen ook voorlichting gehad?
Toen
ik te horen kreeg dat ik ADHD had wist ik eigenlijk niet zo goed wat
het was. Het enige wat ik wist was dat je druk en ongecontroleerd
bent omdat ik dat de laatste tijd steeds meer bij mezelf had gemerkt.
Ook had ik een aflevering van het klokhuis gezien dat vond ik leuk
want daar werd heel veel in verteld over ADHD. Nu weet ik wel meer
dan toen.
Gebruik
je medicijnen? Hoe vaak? Waar heb je die medicijnen gekregen? En wat
voor werking hebben ze?
Ja
ik gebruik Ritalin. ‘S morgens bij het ontbijt neem ik een
hele, ‘s middags op school een halve en ‘s avonds de
laatste hele. Soms ben ik wel eens heel druk in de middag en dan moet
ik er nog een om 4 uur slikken. Ik word altijd veel rustiger en het
gaat dan ook beter in de klas. Eerst moest ik drie keer op een dag
een hele slikken en nu zijn we het een beetje aan het afbouwen. In
het begin merkte ik dan wel dat ik steeds drukker was, maar het gaat
nu steeds beter.
Heb
je wel eens hulp gekregen? Van wie heb je dat gekregen?
Ik
moest eerst altijd naar cursus toe. We gingen dan praten over hoe ik
me voelde op school en thuis. Als mensen dan wat zeiden over mijn
ADHD wat ik niet leuk vond was heel mijn dag verpest. Ik heb daar
geleerd om op deze manier te denken:
DENK, KIES, DOE, BELOON.
Uitleg: Als iemand tegen mij zei dat ik niet zo druk moest doen,
moest ik eerst gaan nadenken. Ben ik ook druk? Is het storend voor
andere mensen? Dan moet ik gaan kiezen wat ik wil. Je moet dan kiezen
om rustig te blijven. Dan doe je dat en beloon je jezelf met je goede
gedrag. Bijvoorbeeld door het eten van een snoepje.
Hoe
vind je dat je ouders met je ADHD omgaan?
Goed!
Ze helpen me altijd en willen er altijd over praten. Ik ben heel blij
dat mijn vader en moeder altijd naar mij willen luisteren. Ook als ik
verdrietig ergens om ben helpen ze me. En samen proberen we allerlei
dingen te bedenken hoe het beter kan gaan.
Vind
je dat de juf/meester rekening met je houdt? Hoe doet hij/zij dat
dan?
Mijn
juf in groep 5 trok me altijd een beetje voor dat vond ik nooit zo
leuk, maar soms toch wel. Ze wilde wel altijd mij helpen als ik iets
moeilijk vond om te doen. Mijn juf maakte ook altijd hele duidelijke
afspraken met mij en dat was altijd erg fijn. Nu heb ik het al wat
minder dus is het denk ik wel anders. Ik vind het wel heel erg fijn
dat mijn meester altijd zegt als het goed gaat maar ook als iets niet
goed gaat. Eigenlijk door met mij te praten helpen ze mij.
Vind
je het nog steeds moeilijk om met ADHD te leven of leer je ermee
leven?
Ja,
soms vond ik het lastig als ander kinderen stomme reacties hebben.
Maar in mijn klas weet iedereen het en word ik er nooit om gepest.
Het is ook wel weer leuk want soms wordt je wel een beetje
voorgetrokken en vinden andere mensen je interessant.
Moet
je in bepaalde situatie's rekening houden met de ADHD en zijn er
bepaalde dingen die je niet kan doen?
Er
zijn niet echt dingen die ik niet kan doen. Wel moet ik me soms
inhouden. Net als met mijn vader ging ik pas stoeien en toen moest ik
me inhouden. Dan zeggen ze: rustig blijven we zijn aan het stoeien.
Dat is dan wel eens jammer, maar het is meestal alleen met het
stoeien of met wilde spelletjes.
Een
interview met een jongen die ADHD heeft:
Zijn
er voordelen aan ADHD?
Ik kan me goed op computerspellen
concentreren, ik ben creatief en ik heb veel energie.
Wat zijn
de nadelen aan ADHD?
Je bent snel agressief en je reageert meestal
meteen.
Heb je veel vrienden?
Ja, ik heb veel vrienden maar
niet zoveel op deze school, maar tien of zo, en ik heb er in de buurt
een stuk of vijf. Ik vind andere kinderen wel aardig, maar zij vinden
mij soms niet zo aardig
Hoe gaat het thuis?
Thuis gaat het
goed. Alleen worden mijn ouders soms wel boos, maar dat gebeurt
iedereen wel eens.
Werkt Ritalin?
Als ik Ritalin heb
geslikt kan ik me beter concentreren en ben ik minder agressief.
Hoe
gaat het op de sport club?
Het gaat wel goed, maar de andere
kinderen doen soms vervelend.
Verhalen
van klasgenoten:
Ik
zit met iemand in de klas die ADHD heeft. Soms is dat niet echt leuk
soms ook wel. Hij is de hele tijd bezig en dat is soms nog al
afleidend, hij is ook de hele tijd aan het bewegen. Buiten krijgt hij
vaak ruzie terwijl hij dat niet wil dat is dus zielig. In de klas
steekt hij vaak zijn vinger op en geeft hij voor zijn beurt antwoord.
De meeste kinderen uit de klas merken er niet veel van, maar als je
er op let dan wel.
Er zit een kind in onze klas en die heeft
ADHD. Dat kind is niet anders dan anderen, maar hij wordt wel sneller
druk en daardoor krijgt hij sneller ruzie met anderen kinderen. Dat
kind kan ook niet zo goed zichzelf concentreren op een ding, dus is
het best moeilijk om goed op te blijven letten. Het is heel vervelend
om ADHD te hebben omdat je dan best snel ruzie krijgt. Je moet heel
geduldig zijn om dan zijn vriend te worden, want als je dat niet
bent, krijg je snel ruzie en dan vind je hem niet aardig en dan wil
je geen vriend meer zijn. Dan krijg je ook niet veel vrienden. Bij
het buiten spelen kan hij wel spelen maar als hij dan niet veel
vrienden heeft, heeft hij ook niet veel te doen. Dan kan het zijn dat
de andere kinderen niet willen dat hij mee doet met het spelletje.
Dan heeft hij geen leuke dag gehad op school en dat is niet leuk.
In
onze klas zit een kind met ADHD. Hij is heel druk en slaat best wel
veel. En daardoor krijgt hij snel ruzie met andere kinderen. Met
buitenspelen gaat het ook wel moeilijk, want iedereen vindt hem stom
als hij dan zo druk is en snel slaat en dan mag hij niet meedoen en
dan wordt hij weer boos.
|